رئیس جمهوری حذف حق جذب پرستاران را غیر قانونی اعلام کرد

رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت: رئیس جمهوری حذف حق جذب را از احکام پرستاران و کادر بهداشتی- درمانی غیر قانونی اعلام کرد و اگر در جایی چنین اتفاقی افتاده است پرستاران به سازمان نظام پرستاری مراجعه کنند تا سریعاً رسیدگی شود.
غضنفر میرزابیگی در گفت و گو با خبرنگار نظام پرستاری افزود: تعدادی از پرستاران طی تماس با سازمان نظام پرستاری مدعی شده اند که حق جذب ماهانه آنها که حدود 250 تا 300 هزار تومان است از حکم کارگزینی آنها حذف شده و دیگر پرداخت نمی شود و این مسئله به خصوص برای پرستاران بازنشسته که ناگهان با کم شدن این میزان از حقوق دریافتی شان مواجه می شوند بسیار  نگران کننده است.
وی ادامه داد: این مسئله را در جلسه ای که با رئیس جمهوری داشتیم مطرح کردیم که رئیس جمهوری چنین اقدامی را غیر قانونی اعلام کرد و گفت اگر در جایی چنین اتفاقی افتاده است باید سریعاً اصلاح شود.


چند خبر مهم در مورد اعضائ محترم هیئت علمی پرستاری، پرستاران شاغل در بیمارستان و دانشجویان پرستاری

قائم مقام وزیر بهداشت در امور پرستاری گفت: آیین نامه هیئت علمی بالینی پرستاری تدوین شده است و با اجرای آن امیدواریم فاصله میان آموزش و درمان از بین برود که بی‌تردید در ارتقای آموزش و کیفیت خدمات پرستاری تاثیرگذار است.

اسکویی افزود: در حیطه آموزش، پژوهش و درمان نیز هیئت علمی بالینی پرستاری تدوین شده است. به این ترتیب هیئت علمی پرستاری به تدریج در بیمارستان‌ها مستقر می‌شوند و امیدواریم فاصله میان آموزش و درمان از بین برود. این موضوع بی‌تردید در ارتقای مباحث آموزشی و کیفیت خدمات پرستاری تاثیرگذار خواهد بود.

فاطمه اسکویی افزود: همچنین اجرای آزمایشی قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری به زودی در 3 بیمارستان آغاز می شود و  درصدد آن هستیم که اجرای آزمایشی تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری را آغاز کنیم و به این منظور اقداماتی انجام شده و ادامه دارد.
وی همچنین از اقدامات انجام شده در جهت تدوین نقشه جامع پرستاری خبر داد و گفت جمع بندی‌های نهایی برای تدوین نقشه جامع پرستاری در حال انجام است

وی همچنین گفت: آیین نامه کارآموزی در عرصه نیز برای دانشجویان پرستاری نوشته شده که می‌تواند در جهت رفع مشکل کمبودهای پرستاری تاثیرگذار باشد.

پرستاران هیچ وقت برگه برائت را از جانب پزشک به بیمار ندهند

استاد پیشکسوت پزشکی قانونی با توصیه به پرستاران مبنی بر اینکه هیچ وقت برگه برائت و فرم رضایت را از جانب پزشکان به بیمار ندهند، گفت: این کار وظیفه پزشک است و در صورت بروز مشکل پرستاران نیز درگیر می شوند. این رضایت باید آگاهانه و آزادانه باشد.

این استاد پیشکسوت پزشکی قانونی با بیان اینکه گاه درمان با شکست مواجه نمی شود اما اطرافیان بیمار از رفتار نامناسب پزشک شاکی هستند، گفت: عدم موفقیت در برقراری ارتباط صحیح با بیمار علت 35 درصد از شکایت هاست.

 

توفیقی افزود: آگاهی ندادن به بیمار و اطرافیان، پاسخ ندادن به پرسش های بیمار و اطرافیان، ندادن آموزش های لازم، دستورات نامفهوم و ناخوانا در نسخه و پرونده، بی حوصلگی در پاسخ به پرسش بیماران و اطرافیان و... همگی از موارد شکایت است.

 

وی با بیان اینکه پافشاری در برخی مسائل مالی علت 10 درصد شکایت هاست، ادامه داد: بی توجهی به سطح فرهنگی و اجتماعی بیماران نیز علت 10 درصد از شکایتهای بیماران است این در حالی است که رفتار و عملکرد دیگر همکاران (تحریک همکاران نسبت به دیگر همکاران) علت 15 درصد از شکایات است.