دولت استاندارد 1.5 پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی را پذیرفت
رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت: تاکنون استانداردی برای تعداد پرستار در کشور نداشتیم ولی با همکاری وزارت بهداشت، دولت استاندارد تعداد 1.5 پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی را پذیرفت اما در حال حاضر به ازای هر تخت بیمارستانی 0.5 پرستار در کشور داریم.
وی افزود: باید از سالها قبل یک استانداردی را برای تعداد پرستار در کشور تعریف میکردیم و این تعریف باید بر اساس جمعیت، تعداد بیمار و تختها بررسی و تعیین میشد تا بفهمیم چقدر پرستار نیاز داریم. امری که متأسفانه محقق نشده بود.
غضنفر میرزابیگی ادامه داد: یکی از خواستههای جدی ما در سازمان نظام پرستاری این بود که یک استاندارد مشخصی تعریف شود و بالاخره با همکاری وزارت بهداشت این مسئله پذیرفته شد و اکنون استاندارد ۱.۵ پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی را پذیرفتهاند.
میرزابیگی با اشاره به اینکه اکنون به ازای هر تخت بیمارستانی در شبانه روز 0.4 تا 0.5 پرستار داریم افزود: این تعداد یک سوم آن چیزی است که باید داشته باشیم و مهمترین علت کمبود پرستار تعریف نشدن استاندارد بوده است به همین علت پذیرش دانشجوی پرستاری در دانشگاهها نیز متناسب با نیاز کشور نبوده است.
وی در پاسخ به این پرسش که تا زمان رسیدن به تعداد استاندارد پرستار باید چه کرد گفت: باید تا آن زمان از ظرفیت پرستاران موجود با بالا بردن انگیزه آنها مانند افزایش حقوق و مزایا استفاده کنیم. چرا که یک پرستار در شرایط فعلی 3 برابر آنچه که باید، کار میکند و اگر در دو شیفت مشغول باشد این کار ۶ برابر میشود. نباید کاری کنیم که پرستار دلسرد شود و از کنار مردم بیتفاوت بگذرد.
این وبلاگ پل ارتباطی هیات مدیره نظام پرستاری شهر کرمان است و در راستای پیشبرد حرفه پرستاری و از بین بردن موانع خدمتی فعالیت می کند و به تبادل اطلاعات و تحلیل مسائل مربوط به این حرفه می پردازد .