پرستاران بیش از سقف تعیین شده  فعالیت می کنند

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: پرستاران بیش  از سقف تعیین شده فعالیت می کنند و  هدف اصلی شکل گیری فراکسیون پرستاران در مجلس ارتقاء جایگاه پرستاران فعال در کشور است.

سید امیر حسین قاضی زاده در آستانه برگزاری ششمین جشنواره ملی فرهنگی ورزشی پرستاران در شیروان در گفت وگو با خبرنگار نظام پرستاری افزود: حمایت از پرستاران و ارتقاء شاخص های مربوط به پرستاران سیاستهای راهبردی است که با تشکیل فراکسیون پرستاران در مجلس دنبال می شود.

وی اظهار کرد: اجرای کامل قانون جامع پرستاران، تعرفه گذاری و کاهش ساعت کاری پرستاران از محورهایی است که توسط فراکسیون پرستاران پیگیری می شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: پرستاران بیش از سقف تعیین شده  فعالیت می کنند و این مهم در فراکسیون پرستاران دنبال می شود .

به گفته قاضی زاده، پرستاران در شرایط سخت و دشواری کار می کنند از این رو باید از آنان حمایت شود.

وی گفت: برگزاری جشنواره فرهنگی -ورزشی پرستاران به ارتقاء شاخص های روحی و روانی پرستاران کمک می کند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یادآور شد: به علت شرایط سخت کاری پرستاران ضروری است این افراد به ورزش بپردازند و جشنواره های فرهنگی می تواند زمینه شناسایی استعدادها و توانمندیهای آنان را فراهم کند.

ششمین جشنواره فرهنگی-ورزشی پرستاران کشور 11 تا 16 شهریور در شهر شیروان استان خراسان شمالی با حضور حدود 500 پرستار ورزشکار و در 6 رشته برگزار می شود.

چرا پرستاران در سیاستگذاری‌ها سهیم نیستند

رئیس بورد پرستاری وزارت بهداشت گفت: پرستاران ایرانی صاحب علم و دانش هستند و باید نقش درجه یک در تصمیم گیریهای نظام سلامت داشته باشند اما در واقعیت شاهد این هستیم که پرستاران در سیاستگذاری‌ها سهیم نیستند.به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني سازمان نظام پرستاري، دکتر سادات سید باقر مداح، در پنجمین جلسه از سلسله نشست‌های هم‌انديشي تخصصی، نظريه‌پردازي، حرفه‌اي پرستاري هدف از برگزاري اين نشست‌ها را توسعه دانش پرستاري و مبتني بر نياز جامعه ايراني اسلامي برشمرد و افزود: متاپارادایم های موجود در پرستاری متاثر از عوامل فرهنگی، سیاسی و ..  است که می‌تواند آنها را متحول کند. وي با طرح اين پرسش كه براي نظريه‌پردازي تاكنون براي پرستاري چه كرده‌ايم؟ ادامه داد: چه قدمی برای رشد جامعه پرستاري برداشتيم، و چه رویکردهایی را بايد براي خدمات پرستاری در جهانی با یک میلیارد جمعیت مسلمان داشته باشیم؟رئیس بورد پرستاری وزارت بهداشت با اظهار امیدواری از متنوع‌تر شدن رویکرد صاحبنظران در پرستاری به ملاقات اخير مسئولان نظام پرستاری با مقام معظم رهبری خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری در این دیدار بر حفظ شان و منزلت پرستاري  مكرراً تاكيد داشتند. دبیر بورد پرستاری وزارت بهداشت با اشاره به دیدار با رئیس جمهوری ادامه داد: ریاست جمهوری نیز نقش مهم و برجسته‌ ای براي پرستار قائل است. و در دیدار با اعضای شورای عالی نظام پرستاری عنوان کرد که در ایران متعهدترین و دانشمندترین پرستاران را داریم که در سطح جهانی مطرح هستند.

ارائه خدمات بیمه به اعضائ نظام پرستاری کرمان با تخفیف ویژه

بیمه مسئولیت با ۴۵ درصد تخفیف

بیمه شخص ثالث با ۲۰ درصد تخفیف

بیمه بدنه اتومبیل با ۱۵ درصد تخفیف

قابل ذکر است کلیه مبالغ فوق بعد از معرفی نامه از دفتر نظام پرستاری به شرکت بیمه طرف قرارداد در اقساط ۱۰ ماهه پرداخت خواهد شد.

برای اطلاعات بیشتر به دفتر نظام پرستاری مراجعه و یا با شماره تلفن ۲۱۲۲۴۳۴ تماس بگیرید.

هیئت مدیره نظام پرستاری کرمان

پرستاران پستهای مدیریتی می گیرند

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از بهره گیری پرستاران در بخشهای مدیریتی این دانشگاه خبر داد و گفت: با وجود استخدام بیش از 980 پرستار طی سال گذشته هنوز کمبود پرستار مشکل اساسی بخش درمان است.

وی ادامه داد: در حال حاضر650 ميليون نفر از جمعيت دنيا بالاي60 سال هستند كه اين آمار تا سال 2050 به 2 ميليارد نفر مي‌رسد و تعداد جمعيت بالاي 60 سال نسبت به 30 سال گذشته دو برابر شده است و هرم سني جمعيت به سمت ميانسالي و پيري سوق پيدا كرده است.

وي افزود: تا 5 سال آينده تعداد افراد بالاي60 سال از تعداد كودكان زیر 5 سال بيشتر مي‌شود و تا سال 2050 تعداد افراد بالاي 60 سال از تعداد نوجوانان 14 سال بيشتر مي‌شود.

ياوري گفت: يكي از گلايه‌هاي پرستاران استفاده نكردن از توان مديريتي آنها بود اما تلاش كرديم در سال گذشته از توانايي‌هاي آنان نيز استفاده كنيم. از سوي ديگر تلاشهايي در جهت تغيير در شيوه پرداخت كارانه انجام شد و در 4-5 بيمارستان اين كار به صورت آزمايشي اجرا شد و تا حدودي توانست در ايجاد انگيزه بين پرستاران موثر باشد.

بیانیه سازمان نظام پرستاری به مناسبت روز پرستار

نظام سلامت کشور باید به نیروهای خود عادلانه بنگرد

 سازمان نظام پرستاری اعلام کرد: نظام سلامت ما باید شرایط تعامل علمی، حرفه ای و انسان دوستانه پرستاران، مردم و مددجویان را فراهم کند. به گروههای دخیل در این نظام عادلانه بنگرد و قدر همه نیروها را به اندازه نقش آنها بداند.

 بنا به فرمایش مقام معظم رهبری(مدظله العالی) حضرت زینب از روح کلی اسلام پرستاری کرد و ما پرستاران ایران اسلامی مفتخریم و به خود می بالیم که هر ساله پنجم جمادی الاول را به بهانه تولد مبارک بزرگ پرستار تاریخ اسلام و بشریت، به جشن و بزرگداشت می نشینیم.

 پرستاران و حرفه پرستاری در ایران اسلامی به زعم و اعتراف دوست و دشمن عظمت خاصی دارد. نهادهای بین المللی پرستاری در دنیا که اکنون نظاره گر حرفه، سازمان و کارکردهای پرستاری در سطح ایران اسلامی هستند. گاهی با غبطه و افسوس به ما می نگرند.

البته ما هنوز تا زمانی که پرستاران از خود و عملکردشان راضی باشند و تا زمانی که مردم عزیز ما به رضایتمندی کامل برسند و تا زمانی که سازمان نظام پرستاری به اهداف خود نایل شود فاصله زیادی داریم و تا زمانی که مردم از ما احساس رضایت نکنند هیچ گاه از خود و از وضعیت خدمت رسانی خود راضی نیستیم.

در عین حال شبانه روز تلاش می کنیم تا به مرحله ای برسیم که مردم عزیز، نظام سلامت و پرستاران گرانقدر به رضایت کامل برسند.

اما باید خداوند متعال را شاکر و سپاسگزار بود که تاکنون به پیشرفت های خوبی نایل شده ایم و اهداف دیگری نیز به زودی در شرف نیل و وصول است که خود به پیشرفت های همه جانبه پرستاری و پرستاران منجر می شود.

کلیات بودجه سال 91 سازمان نظام پرستاری تصویب شد

رئیس شورای عالی نظام پرستاری از تصویب کلیات بودجه سال 91 این سازمان و ارجاع آن به معاونت پشتیبانی و کمیسیون برنامه و بودجه سازمان خبر داد.

 سیدیعقوب جعفری در گفت وگو با خبرنگار نظام پرستاری درباره مصوبات جلسه اخیر شورای عالی نظام پرستاری اظهار کرد: در این جلسه طرح نشست شورای عالی و مسئولان سازمان با هیئت مدیره ها بررسی شد که برای بررسی بیشتر به هیئت رئیسه شورا ارجاع شد، اصلاح قانون نظام پرستاری که پس از بررسی کمیسیون حقوقی شورا و تصویب نهایی شورای عالی نظام پرستاری به مجلس ارسال خواهد شد از دیگر مصوبات این جلسه بود. جعفری گفت: همچنین در این جلسه چگونگی برگزاری مراسم روز پرستار به تصویب رسید.

رئیس شورای عالی نظام پرستاری افزود: اجرانشدن دقیق و قابل قبول قانون ارتقای بهره وری، پرداخت نشدن کارانه و اضافه کار پرستاران به مدت 6 ماه و وجود برخی مشکلات در پانسیون پرستاران از مشکلات مطرح دیگری بود که در این جلسه  مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس:

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان و منتخب مردم زاهدان در مجلس نهم گفت: اجرای قوانین مصوب ویژه پرستاران  را در مجلس نهم پیگیری می کنیم البته به نظر می رسد با بودجه های فعلی مشکلی حل نشود. حسین علی شهریاری در گفت وگو با خبرنگار نظام پرستاری اظهار کرد: در نگاهی اجمالی به بودجه 91 چنین برمی آید که 52 درصد بودجه مربوط به هزینه های جاری و 42 درصد مربوط به درآمدهای اختصاصی است. وی ادامه داد: از 15 هزار میلیاردی که برای سال 91 برای بخش بهداشت و درمان در نظر گرفته شده است حدود 4 درصد آن به بخش عمران اختصاص دارد.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه به تازگی کار بررسی بودجه 91 را آغاز کردیم و با رسیدن به جمع بندی کلی نتایج آن را اعلام می کنیم، گفت: اگر چه بودجه بخش بهداشت و درمان رشد داشته است اما متناسب با نرخ تورم نیست و وزارت بهداشت با 3500 میلیارد تومان کسری بودجه وارد سال جدید می شود.

 شهریاری افزود: همچنین دولت کمتر از 10درصد از سهم 3 هزار میلیارد تومانی بودجه سلامت از مازاد درآمد نفتی را اختصاص داده است.

 

دولت استاندارد 1.5 پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی را پذیرفت

رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت: تاکنون استانداردی برای تعداد پرستار در کشور  نداشتیم ولی با همکاری وزارت بهداشت، دولت استاندارد تعداد 1.5 پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی را پذیرفت اما در حال حاضر به ازای هر تخت بیمارستانی 0.5 پرستار در کشور داریم.

وی افزود: باید از سالها قبل یک استانداردی را برای تعداد پرستار در کشور تعریف می‌کردیم و این تعریف باید بر اساس جمعیت، تعداد بیمار و تخت‌ها بررسی و تعیین می‌شد تا بفهمیم چقدر پرستار نیاز داریم. امری که متأسفانه محقق نشده بود.

غضنفر میرزابیگی ادامه داد: یکی از خواسته‌های جدی ما در سازمان نظام پرستاری این بود که یک استاندارد مشخصی تعریف شود و بالاخره با همکاری وزارت بهداشت این مسئله پذیرفته شد و اکنون استاندارد ۱.۵ پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی را پذیرفته‌اند.

میرزابیگی با اشاره به اینکه اکنون به ازای هر تخت بیمارستانی در شبانه روز 0.4 تا 0.5 پرستار داریم افزود: این تعداد یک سوم آن چیزی است که باید داشته باشیم و مهمترین علت کمبود پرستار تعریف نشدن استاندارد بوده است به همین علت پذیرش دانشجوی پرستاری در دانشگاه‌ها نیز متناسب با نیاز کشور نبوده است.

وی در پاسخ به این پرسش که تا زمان رسیدن به تعداد استاندارد پرستار باید چه کرد گفت: باید تا آن زمان از ظرفیت پرستاران موجود با بالا بردن انگیزه آنها مانند افزایش حقوق و مزایا استفاده کنیم. چرا که یک پرستار در شرایط فعلی 3 برابر آنچه که باید، کار می‌کند و اگر در دو شیفت مشغول باشد این کار ۶ برابر می‌شود. نباید کاری کنیم که پرستار دلسرد شود و از کنار مردم بی‌تفاوت بگذرد.

پرستاران 115، دیالیز و مدیران پرستاری از مزایای قانون ارتقای بهره وری برخوردار می شوند

رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت: کادر مراکز اورژانس های 115، مراکز دیالیز، مدیران پرستاران و نیروهای بالینی آنکال مراکز درمانی از مزایای قانون ارتقای بهره وری برخوردار می شوند.

غضنفر میرزابیگی افزود: آخرین جلسه کمیته مشترک راهبردی وزارت بهداشت و سازمان نظام پرستاری  برای پیگیری از اجرای قانون ارتقای بهره وری خدمات کارکنان بالینی برگزار شد و طی آن نحوه برخورداری از مزایای این قانون برای 4 گروه از افرادی که نحوه اجرای این قانون برای آنان ابهام وجود داشت و خیلی از مزایای این قانون منتفع نشده بودند مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: این 4 گروه عبارتند از نیروهای مراکز فوریتهای پزشکی یا همان اورژانس 115، کادر مراکز و بخشهای دیالیز، نیروهای آنکال و مدیران پرستاری مراکز درمانی که طبق قانون ارتقای بهره وری مشمول مزایای این قانون می شوند اما به علت شکل کار و ساعت کاری آنان نحوه برخورداری آنان از این مزایا ابهام داشت.

وی افزود: با موافقت این کمیته کاری قرار شد که طی یک هفته تا 10روز آینده پس از کارشناسی دقیق موضوع مشکل این 4گروه با تغییراتی در دستورالعمل اجرایی قانون ارتقای بهره وری و ایجاد تبصره های جدید بدون اینکه به کار آنان لطمه ای وارد شود، حل شود و تا 10 روز آینده نحوه حل این مشکل اعلام می شود.

میرزابیگی ادامه داد: هدف از اجرای قانون ارتقای بهره وری این است که با بهبود شرایط کاری برای کادر بالینی همه مراکز درمانی کشور علاوه بر ایجاد انگیزه کاری با افزایش بهره وری خدمات و جلوگیری از خستگی کادر بالینی و خطای کاری شاهد افزایش رضایتمندی و ارتقای خدمت به مردم باشیم.

 

انواع خشونت ها علیه پرستاران در مراکز درمانی همچنان ادامه دارد

عضو شورای عالی نظام پرستاری با بیان اینکه همچنان شاهد خشونت در انواع مختلف آن علیه پرستاران در مراکز درمانی هستیم، گفت: کمبود نیروی انسانی و امکانات از علل بروز این حوادث و خشونت هاست.

شمس الدین شمس در گفت وگو با خبرنگار نظام پرستاری اظهار کرد: انواع خشونت های کلامی و فیزیکی در مراکز درمانی علیه پرستاران انجام می شود  و می توان به نمونه های  مختلف آن اشاره کرد.

وی افزود: به علل مختلفی پرستاران همواره در معرض این خشونت ها و ضرب و شتم ها هستند که بسیاری از  این حوادث متاسفانه در رسانه ها و مطبوعات منتشر نمی شود و البته سازمان نظام پرستاری کشور با بیش از 100 هیئت مدیره در سراسر کشور می تواند با دادن فراخوان نسبت به جمع آوری اطلاعات پرستاران اقدام کند.

 وی گفت: خشنونت در انواع مختلف آن شامل خشونتهای کلامی و فیزیکی علیه پرستاران همچنان  ادامه دارد و شاید هر روز شاهد مواردی از این خشونتها علیه پرستاران هستیم. خشونتهایی که به روح و جسم پرستاران آسیب می زنند و پرستاران در کنار سختی کار فراوان و مشکلات مختلف باید این نوع برخوردها را نیز تحمل کنند.