حذف ساعت خواب پرستاران تیغ دولبه است

مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: حذف ساعت خواب پرستاران در شیفت شب مانند یک تیغ دولبه شده است که می تواند جان بیماران و سلامت پرستاران را به مخاطره بیندازد.

ولی الله صمدی در گفت وگو با خبرنگار سازمان نظام پرستاری کشور اظهار کرد: خدف  ساعت خواب پرستاری مطابق قانون  ارتقای بهره وری در اوج ساعات شلوغی بخش ها ( ساعت 11 و 12 شب یا  5 و 6 صبح) می تواند سبب افزایش بهره وری شود. اما از طرفی بیدار ماندن یک پرستار در کل طول شب ( 13 ساعت از 7 شب تا 8 صبح ) باعث خستگی بیش از حد وی شده و این امر سبب افزایش ضریب خطای پرستاران می شود.

وی ادامه داد: با نظارت دقیق و مدیریت خوب روسای بیمارستانها، مدیران و سوپروایزرهای مراکز درمانی می توان این قانون را به درستی اجرا کرد و همه پرستاران در اوج شلوغی بخش یعنی 11شب  تا 1 صبح و ساعت 5 تا 7 صبح فعال باشند و در ساعاتی که همه بیماران خواب بوده و بیمار بد حال در بخش نیست یک استراحت کوتاه کنند.

مشکلات آیین نامه بیمارستانهای هیئت امنایی با مداخله وزیر بهداشت حل می شود

رئیس کل سازمان نظام پرستاری از رئیس جمهوری و وزیر بهداشت خواست که با طراحان دستورالعمل هیئت امنایی شدن بیمارستانهای آموزشی برخورد کنند و گفت: اجرای این دستورالعمل حقوق مردم و کادر غیر هیئت علمی را زیر پا می گذارد و منجر به ایجاد یک طبقه ممتازه در جامعه پزشکی کشور می شود.رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت: یک نکته قابل توجه در این آیین نامه این است که همه اختیارات  مربوط به تغییرات در بیمارستان و اضافه کردن تخت و بخش به هیئت امنا داده شده است که در آن از پرستاران به عنوان گسترده ترین نیروهای حاضردر بیمارستان اسمی آورده نشده .

 وی گفت: با مداخله وزیر بهداشت مشکلات آیین نامه بیمارستانهای هیئت امنایی در حال حل شدن است و نماینده پرستاران در کمیته کشوری هیئت امنایی شدن بیمارستانها حاضر می شود.

غضنفر میرزابیگی در گفت و گو با خبرنگار نظام پرستاری افزود: با توافق سازمان نظام پرستاری و وزارت بهداشت نماینده جامعه پرستاری در کمیته کشوری هیئت امنایی شدن بیمارستانهای آموزشی حاضر می شود و این توافق زمینه اصلاح آیین نامه بیمارستانهای هیئت امنایی را فراهم می کند.

هنوز 30 هزار پرستار در کشور کم داریم

وزیر بهداشت گفت: با توجه به افزایش تعداد تخت‌ها‌ و بخش‌های بیمارستانی و ضریب اشغال تخت‌های بیمارستانی هنوز با کمبود 30  هزار پرستار در کشور مواجه هستیم كه تلاش در جهت رفع این مشكل ادامه دارد. مرضیه وحید دستجردی در بازدید از بیمارستان امام خمینی (ره) بهشهر در جمع خبرنگاران گفت: در سال جاری 3 میلیارد دلار اعتبار بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌گیرد که بخشی از این اعتبار برای تهیه بیش از یك هزار دستگاه تخت ویژه بیمارستانی اختصاص می‌یابد.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: حوزه بهداشت و درمان کشور علی رغم اقدامات صورت گرفته با مشکل کمبود پرستار مواجه است که باید برنامه ریزی‌های جدی در جهت رفع آن صورت گیرد.

وی با اشاره به جذب تعدادی پرستار در سال جاری افزود: این افراد به منظور ارتقای بهره‌وری و كاهش ساعات كار پرستاران در مراكز درمانی كشور جذب شده‌اند.

وزیر بهداشت ادامه داد: توسعه بخش‌های ویژه بیمارستانی از قبیل ICU نیز در دستور كار وزارت بهداشت قرار دارد.

برخی پرستاران به علت حقوق کم به کشورهای خلیج فارس مهاجرت می کنند

 
وزیر بهداشت گفت: استخدام 23 هزار پرستار جوابگوی نیاز کشور نیست و حداقل به 70 هزار پرستار نیاز داریم، ساعت کاری پرستاران باید کم و پرداخت ها بهتر شود. برخی پرستاران به علت حقوق و مزایای کم به کشورهای خلیج فارس مهاجرت می کنند.

به گزارش خبرنگار نظام پرستاری به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مرضیه وحید دستجردی درباره كمبود پرستار در بیمارستان ها و مهاجرت آنها به كشورهای حاشیه خلیج فارس برای كار عنوان كرد: وزارت بهداشت طبق قانون بهره وری مجوز استخدام 23 هزار پرستار را گرفت كه آزمون استخدامی آنها برگزار شده است و این تعداد پرستار باید تا پایان مرداد ماه فعالیت خودشان را حتی اگر مراحل گزینش آنها تمام نشده باشد شروع كنند.

وی خاطر نشان كرد: 23 هزار نفر جوابگوی سیستم درمانی ما نیست و حدود 70 هزار نفر پرستار كمبود داریم.
وحید دستجردی با تاكید بر اینكه معاونت راهبردی و تامین نیروی انسانی ریاست جمهوری باید مجوز 70 هزار پرستار را بدهند تصریح كرد: برخی از پرستاران به دلیل حقوق و مزایای كم به كشورهای خلیج فارس برای كار مهاجرت می كنند كه این یك معضل جدی برای كشور است در واقع می توان با كاهش ساعات كاری و پرداخت بهتر، یك سری از مشكلات این قشر را حل كنیم.
وی با اشاره به اینكه باید كارانه پرستاری را با توجه به درآمدهای بیمارستان ها توسعه دهیم اظهار داشت: بعضی از پرستاران 10 ماه و برخی 6 ماه كارانه دریافت نكرده اند كه اگر بتوانیم پرداخت ها از سازمان های بیمه را بهبود دهیم كارانه ها به خصوص كارانه پرسنلی به موقع پرداخت می شود.
وزیر بهداشت اضافه كرد: در طی چند ماه اخیر پرداخت كارانه از سوی بیمه ها به خصوص خدمات درمانی بسیار بهتر شده و امیدواریم بقیه بیمه ها هر چه زودتر كارانه ها را پرداخت كنند.

كمبود بودجه توجيه مناسبي براي اعمال نشدن فوق‌العاده جذب نيست

محمد شريفي مقدم ،عضو شوراي عالي سازمان نظام پرستاري درباره فوق العاده جذب اظهار كرد: در سال 1385، 100 تا 150 هزار تومان و در اسفند ماه سال 89، 150 تا 250 هزار تومان به حقوق كاركنان ستادي وزارت علوم افزوده شد، البته وزير بهداشت نيز در سال جاري طي نامه‌اي به رييس جمهور خواستار اعمال فوق‌العاده جذب براي كاركنان غيرهيات علمي وزارت بهداشت نيز شد و رييس جمهور پس از موافقت با اين درخواست آن را به معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور ابلاغ كرد.

وي اضافه كرد:‌ با وجود ابلاغ معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي، فوق‌العاده جذب اعمال نشد و وزارت بهداشت علت آن را كمبود بودجه ذكر كرد. اين در حالي است كه بودجه اين وزارتخانه در سال جاري افزايش قابل توجهي يافته است، بنابراين كمبود بودجه توجيه مناسبي براي اعمال نشدن فوق‌العاده جذب نيست.

شريفي مقدم در پايان ابراز اميدواري كرد كه با توجه به دستور رئيس جمهور نسبت به پيگيري تخصيص حق فوق‌العاده جذب به پرستاران، اين امر محقق شود

از کلیه همکاران محترم خواهشمندیم برای پیگیری و ارائه جواب به نظرات آدرس ایمیل خود را نیز درج فرمایید

ایجاد تسهیلات بانکی برای اعضا’ محترم نظام پرستاری

در راستای ایجاد تسهیلات رفاهی(در قالب وام های خودرو تا سقف ۷ میلیون تومان و کارت های هدیه و ... ) برای اعضاء محترم نظام پرستاری کرمانُ این سازمان اقدام به عقد قرارداد با بعضی از بانکها نموده است. برای کسب اطلاعات بیشتر با دفتر نظام  پرستاری تماس بگیرید.

اجرای روح کلی قانون ارتقای بهره وری به نفع همه است

نایب رئیس دوم شورای عالی نظام پرستاری گفت: ممکن است اجرای برخی قوانین برای همه افراد امتیاز و مزایا در پی نداشته باشد اما بدون شک اجرای قانون ارتقای بهره وری نیروهای بالین نظام سلامت برای اکثریت جامعه پرستاری امتیاز مثبت به دنبال دارد و اکنون اجرای روح کلی این قانون در اولویت قرار دارد.

سیفعلی نصرتی در گفت و گو با خبرنگار نظام پرستاری، اظهار داشت: آنچه اکنون برای ما مهم به نظر می رسد اجرای روح کلی قانون ارتقای بهره وری نیروهای بالینی نظام سلامت است. زیرا این قانون صرفاً برای حل کاهش ساعت کار پرستاران و اعطای امتیازات به قشر پرستار نبود بلکه مسائل بیماران را در اولویت قرار داده و در کنار آن به نیازها و مطالبات چندین ساله پرستاران نیز پاسخ داده است. 

وی افزود: معمولاً مشاهده شده زمانی که قانونی اجرا می شود شاید برای همه افراد امتیازات و مزایا در پی نداشته باشد و حتی عده ای نیز در این میان متضرر شوند اما این امر طبیعی است.

نایب رئیس دوم شورای عالی نظام پرستاری ادامه داد: طبق آیین نامه اجرایی قانون ارتقای بهره وری همه اقشار گروه پرستاری به صورت یکسان از امتیازات مثبت برخوردار نمی شوند و هر یک به فراخور سابقه، نوع شیفت، نوع بخش و سایر ملاک های دیگر می توانند از مزایای کاهش ساعت کار، سخت و زیان آوری و محاسبه ضریب برای شیفت های شب و ایام تعطیل استفاده کنند.

وی تاکید کرد: بدون شک اجرای قانون ارتقای بهره وری برای اکثریت جامعه پرستاری امتیاز مثبت به دنبال دارد زیرا بیشترین بخش جامعه پرستاری را کادر بالینی تشکیل می دهند که در نوبت های کاری صبح، عصر و شب به خدمت رسانی به بیماران و مددجویان مشغول هستند.

نصرتی تصریح کرد: پرستاران و حتی دانشگاه های علوم پزشکی به تعدد و تکثر ساعت کاری پرسنل بیمارستانی معترض هستند و خواهان رفع این نوسان و تثبیت آن در سراسر کشور هستند. بنابراین اجرای قانون ارتقای بهره وری می تواند این دغدغه مهم را برطرف کند.

وی درباره برنامه نرم افزاری قانون ارتقای بهره وری که توسط دانشگاه علوم پزشکی کردستان تهیه و اجرا شده است، گفت: باید منتظر باشیم این برنامه در چندین دانشگاه دیگر نیز به صورت موفق اجرا شود و سپس با شناسایی نقاط قوت و ضعف برنامه بتوانیم آن را در سراسر کشور اجرا کنیم.

معرفی سومین هیئت مدیره نطام پرستاری شهرستان کرمان

در اسفندماه سال ۱۳۸۹ پرستاران شهرستان کرمان برگی دیگر از دفتر حرفه ای شغل خویش را با حضور باشکوه در پای صندوق های رای ورق زدند.

اعضاء انتخابی از این قرار بودند:

  1. آقای محمد مهدی شیخ مظفری(مدیر پرستاری بیمارستان شفا)
  2. آقای دکتر عباس عباس زاده(رئیس تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی)
  3. آقای امان الله ابوالقاسمی(مسئول تنفس ّآی سی یو قلب بیمارستان شفا)
  4. آقای حمید ثمره راد(مدیر پرستاری بیمارستان افضلی پور)
  5. خانم سیمین کهن(هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان)
  6. آقای هادی خوشاب(سوپروایزر بیمارستان افضلی پور)
  7. آقای حسام آموزنده(سوپروایزر بیمارستان سیدالشهدا)
  8. آقای مصطفی شهابی نژاد(مسئول اتاق عمل بیمارستان سیدالشهدا)
  9. خانم واعظی(مدیر پرستاری بیمارستان باهنر)